Turbo vs. Kompresor
14. 3. 2007
Při studování materiálů a článků týkajících se aut se člověk často setkává s pojmy, kterým sice vzásadě rozumí, ale najednou zjistí, že výrazy, které považoval za synonyma, znamenají každý něco lehce odlišného. Týká se to i dvou zařízení, na které odkazuje název článku.
Obě mají za úkol totéž, zvýšit plnicí tlak motoru. Připomenu jen stručně, proč se takové věci snažíme dosáhnout. Umožníme tak motoru do spalovacího prostoru dodat více směsi, obvykle cca o 50% a způsobíme tím, že každá exploze v každém válci dá více síly, než při atmosférickém plnění. Pomiňme ostatní aspekty přeplňování, jako je větší zahřívání, které implikuje nutnost přídavného chlazení a problematiku instalace do vozu, ty nejsou předmětem tohoto článku.
Co chci zodpovědět, je rozdíl mezi turbem a kompresorem. Oba jsou to mechanické systémy fungující na principu dmychadla, rozdíl je v tom, odkud k této bohulibé práci získávají energii. Turbo ji získává z proudění výfukových plynů, což znamená, že využívá vpodstatě odpadní energie, rozuměj energie, která by jinak nebyla zužitkována. Je tedy efektivnější, ale má několik nectností. Turbo pracuje až od určitých otáček, kdy je rychlost výfukových plynů dostatečná k jeho pohonu. Z toho plyne, že v nízkých otáčkách nedodává téměř žádný tlak. S tím je komplementárně spjata další nevýhoda, takzvaný „turboefekt“, tedy že zdánlivě líný motor zčistajasna ožije erupcí výkonu, což může v určitě jízdní situaci mít neblahé následky v podobě smyku a každopádně to řidiče nutí držet motor ve vyšších otáčkách. Poslední drobností je zvýšení odporu ve výfukovém potrubí.
Oproti tomu kompresor je poháněn přímo motorem pomocí řemenu, stejně jako třeba alternátor, či vodní pumpa a tlakuje tak v jakýchkoli otáčkách. Pochopitelně s nižší efektivitou, protože platí zákon zachování energie. Ovšem ve vyšších otáčkách vykazuje obvykle lepší výsledky než turbo. Je navíc mnohem jednodušší jej nainstalovat do vozu, ale bývá také dražší.
Ještě malou poznámku pro ty z vás, kteří se orientují v jazyce anglickém. Turbo se překládá jako „turbo charger“ a kompresoru nadávají anglicky mluvící „supercharger“. Doufám, že mi světa znalí technici prominou, že zde probírám, tak „jasnou“ věc, ale na základě svého miniprůzkumu mezi spřízněnými autonadšenci jsem seznal, že rozdíl mezi oběma systémy mi byl schopen mlhavě popsat jen jeden respondent, a to se mi zdálo jako dostatečně pádný argument pro tuto osvětu. Až tedy příště uvidíte třeba na kapotě znak Jaguaru s hrdým nápisem „supercharged“, budete vědět, která bije.
Turbo:
Kompressor
_________________
Obě mají za úkol totéž, zvýšit plnicí tlak motoru. Připomenu jen stručně, proč se takové věci snažíme dosáhnout. Umožníme tak motoru do spalovacího prostoru dodat více směsi, obvykle cca o 50% a způsobíme tím, že každá exploze v každém válci dá více síly, než při atmosférickém plnění. Pomiňme ostatní aspekty přeplňování, jako je větší zahřívání, které implikuje nutnost přídavného chlazení a problematiku instalace do vozu, ty nejsou předmětem tohoto článku.
Co chci zodpovědět, je rozdíl mezi turbem a kompresorem. Oba jsou to mechanické systémy fungující na principu dmychadla, rozdíl je v tom, odkud k této bohulibé práci získávají energii. Turbo ji získává z proudění výfukových plynů, což znamená, že využívá vpodstatě odpadní energie, rozuměj energie, která by jinak nebyla zužitkována. Je tedy efektivnější, ale má několik nectností. Turbo pracuje až od určitých otáček, kdy je rychlost výfukových plynů dostatečná k jeho pohonu. Z toho plyne, že v nízkých otáčkách nedodává téměř žádný tlak. S tím je komplementárně spjata další nevýhoda, takzvaný „turboefekt“, tedy že zdánlivě líný motor zčistajasna ožije erupcí výkonu, což může v určitě jízdní situaci mít neblahé následky v podobě smyku a každopádně to řidiče nutí držet motor ve vyšších otáčkách. Poslední drobností je zvýšení odporu ve výfukovém potrubí.
Oproti tomu kompresor je poháněn přímo motorem pomocí řemenu, stejně jako třeba alternátor, či vodní pumpa a tlakuje tak v jakýchkoli otáčkách. Pochopitelně s nižší efektivitou, protože platí zákon zachování energie. Ovšem ve vyšších otáčkách vykazuje obvykle lepší výsledky než turbo. Je navíc mnohem jednodušší jej nainstalovat do vozu, ale bývá také dražší.
Ještě malou poznámku pro ty z vás, kteří se orientují v jazyce anglickém. Turbo se překládá jako „turbo charger“ a kompresoru nadávají anglicky mluvící „supercharger“. Doufám, že mi světa znalí technici prominou, že zde probírám, tak „jasnou“ věc, ale na základě svého miniprůzkumu mezi spřízněnými autonadšenci jsem seznal, že rozdíl mezi oběma systémy mi byl schopen mlhavě popsat jen jeden respondent, a to se mi zdálo jako dostatečně pádný argument pro tuto osvětu. Až tedy příště uvidíte třeba na kapotě znak Jaguaru s hrdým nápisem „supercharged“, budete vědět, která bije.
Turbo:
Kompressor
_________________
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář